Ta førerkort på moped

Klasse AM146

Har du fylt 15, og trafikalt grunnkurs er gjennomført, kan du gjennomføre mopedopplæringen – førerkortklasse AM146.

Se våres mopedkurs nedenfor. I tillegg settes det opp ekstrakurs ved behov. Er dere 2-3 som ønsker ekstrakurs – ta kontakt så setter vi opp kurs for dere!

For standardkurs – klikk på ønsket kurs i listen under for å bestille.

Du kan velge mellom to alternativ:

• Mopedkurs,  intensivt: Det meste er satt opp på forhånd og hele opplæringen gjennomføres som regel i løpet av 3 dager. Trinnvurdering avtales individuelt og kommer utenom de oppsatte tidene. Om behov for ekstratimer utover kjøretimer som er inkludert i pakken, vil også de komme som tillegg.
  • Grunnkurs Moped: Du melder deg på grunnkurset (3 timer teori). Resten av opplæringen avtales når du møter på kurset, og tilpasses det som passer deg og de andre du er på gruppe med.

Gjør oppmerksom på at du ved å fylle ut og sende inn skjemaet, samtidig godkjenner at vi kan kontakte deg via epost og sms med informasjon om kurs og opplæring, samt tilbud. Du kan reservere deg mot dette ved å skrive det i kommentarfeltet. Les gjerne vår personvernerklæring.

Kursoversikt:

Om opplæringen | Førerkort klasse AM146

For å ta lappen på moped (AM146)  må du først gjennomføre trafikalt grunnkurs. I tillegg må du være fylt 15 år. Les mer om Trafikalt grunnkurs her.

Opplæringen gjennomføres i samsvar med læreplan fastsatt av myndighetene, og obligatorisk undervisning består av 13 timer inkl. 3 timers teori, Grunnkurs Moped. Det må påregnes kjøretimer utover obligatorisk opplæring for å oppnå målene som er fastsatt i læreplanen.

Obligatorisk opplæring på klasse AM146 Moped er:

• Grunnkurs teori: 3 undervisningstimer. Gjennomføres som klasseromsundervisning
  • Sikkerhetskurs i trafikk: 4 undervisningstimer
  • Sikkerhetskurs på veg: 4 undervisningstimer
  • Trinnvurdering: 2 undervisningstimer (samtale og kjøring)

Opplæringen starter med grunnkurs – deretter deles elevene inn i grupper, og videre kjøring avtales med hver enkelt gruppe. Vi tilbyr også intensive kurs i skolens vinter-, høst og sommerferier, samt enkelte helgekurs.

Når opplæringen er gjennomført og godkjent, og du har fylt 16, kan du ta førerprøven på Trafikkstasjonen. Førerprøven består kun av en teoriprøve – ingen praktisk prøve.

Og husk: Ta med Trafikalt grunnkurs-bevis og legitimasjon til alle kjøretimer!

Vi vektlegger sikkerhet og elevene som kjører hos oss bruker komplett, godkjent MC-bekledning under kjøringen (hjelm, hansker, sko, jakke og bukse). Dette er inkludert i pris. Av hygienehensyn må du benytte hette (balaclava) ved lån av hjelm. Balaclava kan du eventuelt få kjøpt i vår butikk. OBS! Egne smittevernstiltak er innført  – se lenger ned på siden for mer info.

Ønsker du å kjøpe din egen hjelm og hansker, har vi pakketilbud til våre elever på kr 1900.

Mopedelever får rabatt på kjøreutstyr i butikken. Nettbutikken til Team MC Bergen finner du her.

Teori/Lærebøker | Førerkort klasse AM146

Vi anbefaler at du bruker tid på teori før du kommer på mopedkurs. Lær deg litt om skilt, trafikkregler etc.  På denne måten får du maksimal effekt av den praktiske del av opplæringen!

Vi anbefaler læreboken Moped-kjøring.  Boken er lettlest og med gode illustrasjoner. Det er laget egen oppgavebok til læreboken. Mange elever har svært god nytte av denne. Bøkene kan du kjøpe i butikken vår i Litleåsvegen 41, Åsane, eller i nettbutikken til Team MC Bergen. Det vil også være mulig å kjøpe bøker når du kommer på kurs.

På nettet kan du finne en rekke gode teori-tester som du kan benytte for å teste deg selv – du finner noen eksempler her.