Ta førerkort på motorsykkel

Klasse A, A1 og A2.

Drømmer du om å ta lappen på MC? Team Trafikkskole er en av Bergens største MC-skoler – og hjelper deg gjerne med å oppfylle drømmen.

MC-opplæringen starter med 3 timers obligatorisk grunnkurs (teori), uansett MC-klasse. Kurskalender og påmeldingsskjema finner du nedenfor.

Har du allerede gjennomført MC Grunnkurs – og klar for din første kjøretime? Ta kontakt her!

Intensiv opplæring? Ta kontakt med oss, så setter vi opp et skreddersydd opplegg til deg.

Skal du oppgradere fra en MC-klasse til en annen, finner du mer info lenger ned på siden.

Kursoversikt:

Om opplæringen

MC-opplæringen starter med 3-timer teori – Grunnkurs MC. Etter gjennomført MC-kurs kan du starte med kjøretimer. Ta kontakt på post@teamtrafikkskole.no, tlf. 55 23 01 80.

Videre obligatorisk undervisning er:

• Trinnvurdering – 2 undervisningstimer (samtale og kjøring)
  • Sikkerhetskurs i trafikk (klasse A1) – 4 undervisningstimer
  • Sikkerhetskurs på bane (klasse A og A2) – 4 undervisningstimer
    • Klasse A1 og A2: 5 undervisningstimer
    • Klasse A: 8 undervisningstimer

Hovedfokus er sikkerhet og at du som elev skal føle deg trygg før du kjører ut på veien på egenhånd!

Og husk: Ta med Trafikalt grunnkurs-bevis og legitimiasjon (eller førerkort om du har det) til alle kjøretimer.

Opplæringen følger læreplaner fastsatt av myndighetene.

MC-elever får rabatt på kjøreutstyr. Nettbutikken til Team MC Bergen finner du her.

Om førerkortklassene MC | A1, A2 og A

A1 – Lett MC

Du kan starte opplæringen når du har fylt 15, og gjennomført trafikalt grunnkurs. Obligatorisk undervisning er:

• Grunnkurs MC, 3 timer teori
  • Trinnvurdering, 2 timer (samtale og kjøring)
  • Sikkerhetskurs i trafikk, 4 timer
  • Sikkerhetskurs på veg, 5 timer

Når du har bestått førerprøve i klasse A1, har du lov å kjøre lett motorsykkel (slagvolum under 125 cmm, effekt ikke over 11 kw), i tillegg til moped.

A2 – Mellomtung  MC

Opplæringskravet er det samme som for klasse A (tung MC), men med noe redusert omfang på Sikkerhetskurs på veg (5 timer).

Klassen gjelder motorsykkel med effekt inntil 35 kW og effekt/vekt inntil 0,2 kW/kg. Den gjelder MC med eller uten sidevogn, samt trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW.

A – Tung MC

Aldersgrense for direkte erverv er 24 år.

Obligatorisk undervisning forutsatt at du ikke har førerkort i klasse A1 eller A2 er:

• Grunnkurs MC, 3 timer teori
  • Trinnvurdering, 2 timer (samtale og kjøring)
  • Sikkerhetskurs på bane, 4 timer
  • Sikkerhetskurs på veg, 8 timer

Oppgradering fra A1 til klasse A2 uten førerprøve

Obligatorisk undervisning er:

• 2 timers utvidelseskurs
  • Sikkerhetskurs på bane
  • Sikkerhetskurs på veg

Forutsetter 2 års førerrett i klasse A1 ved innbyttetidspunkt. Opplæringen kan gjennomføres når du har hatt klasse A1 i minimum ett år.

Oppgradering fra A1 til klasse A/A2 med førerprøve

Obligatorisk undervisning er:

• Trinnvurdering trinn 3
  • Sikkerhetskurs på bane
  • Praktisk prøve

Dette alternativet er aktuelt om du ønsker å oppgradere direkte fra klasse A1 til A, og om du ønsker å oppgradere til klasse A2 før du har oppfylt kravet om 2 års førerrett i klasse A1 – se over.

Oppgradering fra A2 til klasse A

7 timer kurs. Kurskalender finner du her (velg klasse A).

Overgang fra klasse A2 til A forutsetter at du minimum har  hatt 2 års førerrett i klasse A2. I tillegg må du gjennomføre et 7 timers obligatorisk kurs. Hvis du ønsker klasse A før det har gått to år, må du i tillegg gjennomføre ny, praktisk prøve.

Teori/Lærebøker | Førerkort MC klasse A, A2 og A1

Vi har en sterk anbefaling om at du konsentrerer deg om teorien i en så tidlig fase av kjøreopplæringen som mulig. På denne måten får du maksimal effekt av den praktiske del av opplæringen!

Vi anbefaler læreboken MC-kjøring. Boken tar utgangspunkt i den virkeligheten de «ferske» motorsyklistene møter etter førerprøven.Den legger derfor stor vekt på å gi begripelige forklaringer og konkrete råd og anbefalinger på viktige områder som: Innlæring av en presis og effektiv kjøreteknikk, MC-kjøring i ulike trafikkmiljøer, praktisk risikoforståelse, instinktive feilhandlinger, teknisk vedlikehold av motorsykkelen, kjøring med last og passasjer, gode kjørestrategier og bruk av fornuftig kjøreutstyr. Boken er lettlest og med gode illustrasjoner.

Bøkene kan du kjøpe i våre butikken vår i Litleåsveien 41, eller i nettbutikken til Team MC Bergen. Det vil også være mulig å kjøpe bøker når du kommer på kurs.

På nettet kan du finne en rekke gode teori-tester som du kan benytte for å teste deg selv – vi har lagt ut en del linker til aktuelle prøver (se under menyvalget linker).

Teoriprøven kan du ta på Trafikkstasjonen, etter at søknad om førerkort er behandlet. Teoriprøven er gyldig i inntil 3 år.

Motorsykler | Førerkort klasse A, A2 og A1

• Triumph Street Twin, A-klasse, 2019 (2 stk)
  • Triumph Street Twin, A2, 2020
  • Triumph Street Twin, A2, 2017
  • Triumph Street Triple R A2, 2018
  • Triumph Trident, 2021 A-klasse (2 stk)
  • Honda CB125, 2018 (2 stk)
  • KTM Duke 125, 2021
  • Aprilia Tuono 125, 2021

Opplæringsforskriften åpner for at elever kan kjøre alene på motorsyklene under kjøreopplæringen, og alle våre elever får tilbud om det. For elever som ikke har erfaring fra motorsykkelkjøring fra tidligere, foregår første del av opplæringen i trygge omgivelser på lukket område.