Ta førerkort på bil med tilhengerredskap

Klasse B96 og BE

Har du behov for å frakte stort – eller skal du flytte? Da kan du ha behov for førerkort klasse B96 eller BE.

Med førerkort klasse B96 har du lov til å kjøre bil og tilhenger med tillatt totalvekt opptil 4250kg. Klasse BE gir deg rett til å kjøre bil med tilhengerredskap med aktuell totalvekt 7000kg. Er du usikker på hva du har lov å kjøre, kan du sjekke ut Statens Vegvesen sin tilhengerkalkulator her.

Førerkortklassene B96 og BE har identisk opplæring – men for klasse BE må du i tillegg gjennomføre en praktisk prøve ved Vegvesenet. Lastsikringskurs er er en del av opplæringen for begge klassene. Se kursoversikt nedenfor og meld deg på! Etter påmelding til kurs, blir du kontaktet av oss for kjøretimer, og du må ha minimum en køretime før lastsikringskurset. Ekstrakurs settes opp på forespørsel.

Gjør oppmerksom på at du ved å fylle ut og sende inn skjemaet, samtidig godkjenner at vi kan kontakte deg via epost og sms med informasjon om kurs og opplæring, samt tilbud. Du kan reservere deg mot dette ved å skrive det i kommentarfeltet. Les gjerne vår personvernerklæring.

Om opplæringen | Førerkort klasse BE/B96

Du må ha bestått førerprøve i klasse B før du kan starte kjøreopplæring i klasse BE/B96. Obligatorisk opplæring i klasse BE/B96 er:

• Lastsikringskurs (2 timer)
• 2 trinnvurderingstimer
• Sikkerhetskurs på veg (3 timer)

Ved gjennomført obligatorisk opplæring, får du førerkort klasse B96. Klasse B96 gir deg rett til å kjøre bil med tilhengerredskap med aktuell totalvekt 4.250 kg.

Gjennomfører du praktisk prøve i tillegg, får du førerkort klasse BE. Klasse BE gir deg rett til å kjøre bil med tilhengerredskap med aktuell totalvekt 7.000 kg.