Trafikalt Grunnkurs

Trafikalt grunnkurs må gjennomføres for å kunne øvelseskjøre – uansett førerkortklasse. Er du over 25 år, slipper du deler av dette kurset. Les mer lenger nede på siden. Team Trafikkskole holder kurs blant annet i Bergen sentrum og Åsane. Klikk på «Trafikalt grunnkurs» under for kursoversikt og påmelding

Meld deg på kurs her:

Om kurset | Trafikalt grunnkurs

Før du kan starte med øvelseskjøring, må du gjennomføre Trafikalt grunnkurs. Dette er obligatorisk for alle under 25 år. Deltakerne må være fylt 15 år ved kursstart. Har du fylt 25år, kan du starte med øvelseskjøring uten å ha gjennomført trafikalt grunnkurs, men du må gjennomføre førstehjelp- og mørkekjøringskurs.

Mørkekjøring er en del av trafikalt grunnkurs, men når kurset gjennomføres i perioden 16.mars – 31. oktober, gis det rett til øvelseskjøring, uten mørkekjøring. For å kunne fortsette å øvelseskjøre etter 31. oktober,  må mørkekjøringskurset gjennomføres.

Trafikalt grunnkurs utgjør trinn 1 i læreplaner for trafikkopplæring, og gjelder all øvelseskjøring for moped, MC og bil. Kurset skal gi eleven grunnleggende forståelse for trafikken og innsikt i førerrollen. Opplæringen består av 14 timer, i tillegg til mørkekjøring på 3 timer.

Etter gjennomført trafikalt grunnkurs utsteder Statens Vegvesen et bevis til eleven. Dette beviset må du alltid medbringe under øvelseskjøring.

Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve

Intensivkurs | Trafikalt grunnkurs

I skolens ferier (høst, vinter og sommer) gjennomfører vi kurs på dagtid + mørkekjøring som går på ettermiddag/kveld.

Alle kurs går over 5 dager inkl. mørkekjøring, eller 4 dager i sommerhalvåret uten mørkekjøring. Dette er bestemt i forskrift.